Overheid stimuleert milieuvriendelijker rijden

doorSven van den Dungen

Overheid stimuleert milieuvriendelijker rijden

Wegverkeer veroorzaakt ongeveer een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland. Een elektrische auto stoot geen broeikasgassen en stikstofdioxide uit. Daarom stimuleert de overheid elektrisch rijden. Dit staat in het Klimaatakkoord.

Subsidie voor elektrische auto

De Rijksoverheid wil elektrisch autorijden voor meer particulieren aantrekkelijk maken. Daarom kunnen particulieren subsidie aanvragen. De subsidie geldt (onder voorwaarden) voor:

  • Volledig elektrische personenauto’s in de kleinere of compacte middenklasse
  • De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000
  • Auto’s gekocht of geleased op of na 4 juni 2020
  • Nieuwe en gebruikte elektrische personenauto’s

Particulieren kunnen vanaf 1 juli 2020 de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) aanvragen.

1,9 miljoen elektrische auto’s opladen in 2030

Elektrische auto’s moeten worden opgeladen. Er staan in Nederland ruim 55.000 openbare laadpalen op straat en in parkeergarages. In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) staan de acties om in 2030 1,7 miljoen laadpunten in Nederland te hebben. Er zijn dan zo’n 1,9 miljoen elektrische personenauto’s in gebruik.

Energielabel voor auto’s

Nieuwe auto’s hebben een energielabel. Op dit energielabel staat onder andere hoeveel brandstof de auto verbruikt in vergelijking met auto’s van vergelijkbare grootte.

Afspraken over alternatieve brandstoffen en energiebesparingen

De Rijksoverheid stimuleert het aanbod van milieuvriendelijke brandstoffen voor vervoer zoals biodiesel. Bijvoorbeeld met subsidie. In het Energieakkoord voor duurzame groei staan afspraken over energiebesparing en meer duurzame energie. Deze afspraken zijn gemaakt met onder andere werkgevers, vakbonden en milieuorganisaties. 

Milieuzones voor dieselauto’s

Per 1 januari 2020 gelden landelijke regels voor gemeenten met milieuzones . In milieuzones mogen gemeenten oudere dieselauto’s, vrachtwagens en bussen weren die veel luchtvervuiling veroorzaken. Gemeenten hadden tot 1 januari 2020 hun eigen regels voor milieuzones. Van 1 januari tot 29 oktober 2020 passen zij deze aan naar de landelijke regels.

Volgens de landelijke regels per 1 januari 2020 bepaalt de emissieklasse van uw dieselauto, vrachtwagen of bus of u een milieuzone in mag rijden. Dieselauto’s met emissieklasse 3 mogen alleen een gele milieuzone inrijden. Deze auto’s zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud. Diesels met emissieklasse 4 en hoger mogen een groene zone inrijden. Deze auto’s, vrachtwagens of bussen zijn in 2020 maximaal 15 jaar oud. 

Natuurlijk houden wij u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Zeker op dit gebied is veel meer te melden. Neem contact met ons op voor informatie op maat.

Over de auteur

Sven van den Dungen administrator

Geef een reactie